Czym jest chargeback i kiedy można go zastosować?

Płatności kartą są już w zasadzie dla nas codziennością. Karty używamy online oraz w sklepach stacjonarnych, bo jest szybka, prosta i bezpieczna w życiu. Co jednak w sytuacji, gdy natrafimy na nieuczciwego sprzedawcę? W jaki sposób domagać się zwrotu środków? Przydatny okazuje się chargeback.

Co to jest chargeback? Jak działa?

Chargeback, czyli inaczej obciążenie zwrotne to zwrot środków pieniężnych na kartę w momencie wystąpienia podejrzanej transakcji. Jego zadaniem jest ochrona konsumenta przed wszelkiego rodzaju nadużyciami ze strony sprzedawców, sklepów czy systemów płatności. Jedynym warunkiem korzystania z procedury chargeback jest opłacenie zakupów kartą. Nie ma znaczenia jej rodzaj – może to być karta debetowa, kredytowa, a nawet przedpłacona oraz wydawca – zarówno Visa, jak i MasterCard akceptują chargeback.

W przypadku wystąpienia podejrzanej transakcji wystarczy złożyć wniosek do banku, w którym została wydana karta. Bank rozpoczyna procedurę zwrotu, kontaktuje się ze sprzedawcą i w efekcie albo zwraca środki albo odrzuca zgłoszenie. Na złożenie wniosku chargeback mamy od 45 do nawet 180 dni, w zależności od rodzaju transakcji.

Kiedy można skorzystać z chargeback?

Z chargeback można skorzystać w różnych sytuacjach. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich:
• Zakupiony produkt jest niezgodny z opisem;
• Produkt w ogóle do nas nie dotarł;
• Sprzedawca nie zwrócił nam środków za zwrot towaru;
• Błędnie wypłacona została kwota z bankomatu;
• Transakcja została podwójnie zaksięgowana;
• Nie rozpoznajemy danej transakcji na koncie.

Reklamacji można dokonać niezależnie od tego, czy mieliśmy do czynienia z transakcją w kraju czy za granicą. Zmienia się jedynie termin zgłoszenia chargeback – w kraju jest to maksymalnie 120 dni, w przypadku transakcji zagranicznej wniosek możemy złożyć nawet po 6 miesiącach od zaistnienia transakcji.

Jak złożyć wniosek o chargeback?

Wniosek składa się w banku wystawcy karty, najlepiej tuż po wystąpieniu lub zauważeniu błędnej lub podejrzanej transakcji na koncie. Procedurę zgłoszenia można przejść online lub przez telefon, podając konsultantowi wszystkie niezbędne dane.

Konieczne do weryfikacji i sprawdzenia poprawności zaistniałego zgłoszenia będą dane właściciela karty, jej numer oraz okoliczności zdarzenia, w tym przybliżony czas wystąpienia transakcji oraz jej kwota. Następnie bank kontaktuje się ze sprzedawcą i analizuje, czy faktycznie powinien nastąpić zwrot środków na kartę. Sam sprzedawca może zaakceptować chargeback i zwrócić pieniądze nabywcy lub odrzucić i przedstawić dokumenty, które świadczyć będą o jego racji. Ma na to w zależności od przypadku od 7 do 45 dni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here