Odrzucenie płatności kartą

Odrzucenie płatności kartą w sklepie lub w Internecie bardzo często wywołuje u nas strach, a wręcz przeważenie. Bardzo często — w zdecydowanej większości przypadków nie jest to jednak oznaka okradzenia nas czy utraty wszystkich środków z konta, a zgoła czego innego. Ogólnie istnieje wiele różnych przyczyn, dla których nasza transakcja została odrzucona. Kluczem w tak stresowej sytuacji jest szybkie ustalenie, czy i z jakiej przyczyny nie mogliśmy dokonać płatności i odpowiednie zareagowanie. Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny odrzuceń płatności i podpowiadamy co zrobić w takiej sytuacji.

Limit karty lub konta

Pierwszym i jednym z najczęstszych powodów, dla których nasza płatności kartą płatniczą może zostać odrzucona, jest limit wydatków na koncie lub karcie. Przeważnie każde konto bankowe oraz karta debetowa posiadają tego typu limity nadawane standardowo. Mają one zabezpieczać naszą kartę przed kradzieżą i wypłatą wszystkich środków jedną transakcją lub pomóc w kontrolowaniu wydatków. Limity te mogą mieć formę limitów miesięcznych, dziennych wypłat oraz być w różnej wysokości. Jeśli na naszym koncie bankowym czy karcie kredytowej znajdują się środki a przekroczymy owy limit, transakcja nie dojdzie do skutku i zostanie odrzucona. Pierwszym krokiem przy odrzuceniu transakcji będzie zatem sprawdzenie limitu w koncie lub na karcie oraz ich powiększenie. Jest to dobre rozwiązanie, które rzeczywiście zabezpiecza nas przed utratą wszystkich pieniędzy na wypadek kradzieży karty, ale często uniemożliwia nam dokonanie kolejnej trakcji, jeśli limit w danym miesiącu lub dniu dokonaliśmy większych wypłat z karty.

Brak środków na karcie

Drugim również bardzo popularnym powodem, dla którego nie możemy dokonać płatności kartą, jest brak środków na niej. Najczęściej nie jest to efektem spektakularnej kradzieży a naszego gapiostwa lub zbyt lekkiej ręki do płatności bezgotówkowych. Często płacimy kartą, nie licząc wydatków, przykładając jedynie kartę kolejny raz do terminala. Zdecydowanie warto co pewien czas — najczęściej jak to jest tylko możliwe, sprawdzać aktualny stan karty i konta. Możemy zrobić to bardzo prosto np. poprzez aplikację mobilną. Liczenie wydatków często nie jest możliwe, gdyż jest ich sporo i nie będziemy potrafili tego kontrolować. Możemy również ustawić powiadamia w aplikacji lub SMS-owe, aby otrzymywać je przy każdej wypłacie z karty, które będą zawierały aktualny stan naszego rachunku. Czasami też opóźnienia lub problemy z bankowością mogą sprawić, że na naszym koncie nie pojawią się oczekiwane środki. Nigdy zatem nie powinniśmy całkowicie ufać bankom, a powinniśmy sprawdzać co jakiś czas stan naszego konta, z którego płacimy kartą płatniczą

Brak internetu w terminalu

Powodem, dla którego nasza transakcja w sklepie może nie zostać zaakceptowana, jest brak internetu w terminalu lub bankomacie. Czasami zdarza się, że internetu nie ma już przed rozpoczęciem dokonywania transakcji albo zanika on w trakcie jej realizacji. W pierwszej opcji przeważnie nie będziemy mieli możliwość nawet rozpoczęcia wprowadzani pinu itd., a na bankomatach widnieje w tej sytuacji napis SERWIS. Na terminalach możemy próbować dokonywać płatności, ale urządzenie nie otrzymując z banku potwierdzenia, będzie ją odrzucało. Jeśli internetu zabraknie w czasie wykonywania transakcji, z naszego konta może zostać pobrana już pewna suma. Na skutek braku potwierdzenia zwrotnego z banku, transakcja może zostać jednak odrzucona. W takiej sytuacji należy poczekać do 24 h na zwrot środków, które przeważnie księgują się automatycznie z powrotem. Zawsze należy też zabierać ze sobą potwierdzenie odrzucenia transakcji, na którym będą znajdowały się wszystkie informacje o odrzuceniu.

Uszkodzona karta płatnicza

Nieco rzadszym powodem, ale który również jest odpowiedzialny za część odrzuceń płatności, jest uszkodzenie samej karty płatniczej. Karty te są przystosowywane do intensywnego użytkowania oraz tworzone w taki sposób, aby były jak najbardziej odporne na wyginanie, wilgoć czy przecieranie się. Są to jednak jedynie małe gadżety, które czasami potrafią się uszkodzić. Najczęstszym uszkodzeniem jest np. przerwanie zatopionej anteny w karcie do płatności zbliżeniowych. Antena ta ma postać cienkiej nitki, która może zostać zerwana np. pod wpływem wygięcia się. W karcie może zostać uszkodzony również chip poprzez przetarcie lub fizyczne przełamanie się. W kartach z paskiem magnetycznym może dojść do rozmagnesowania paska, a w konsekwencji płatności tą metodą będą niemożliwe. Może stać się tak np. z powodu noszenia jej blisko smartfonu lub innych urządzeń elektromagnetycznych. Gdy nie możemy zapłacić naszą kartą za zakupy, warto spróbować dokonać płatności inną metodą. Obecnie karty posiadają dwa lub trzy technologie dzięki, którym możemy płacić kartami.

Nieobsługiwany typ karty

Odrzucenie transakcji kartą płatniczą może mieć też przyczynę w nieobsługiwanym typie kart. Choć przeważnie każdą kartą płatniczą zapłacimy we wszystkich lokalizacjach, istnieje kilka wyjątków. Odrzucenie płatności kartami może mieć miejsce gdy próbujemy zapłacić kartą np. MasterCard w punkcie, który akceptuje jedynie karty Visa. Jest to bardzo rzadkie, gdyż Ci wydawcy są najpopularniejsi na świecie i raczej nie gdy nie powinniśmy mieć problemu z takimi płatnościami. Czasami jednak możemy używać kart nieco mniej popularnych takich jak np. American Express, które już nie są tak szeroko akceptowane jak dwie pierwsze karty. Nieobsługiwany typ kart może dotyczyć również kart wirtualnych i płatności telefonem przy terminalu. Niektóre terminale obsługują jedynie fizyczne karty, a my używając tej wirtualnej poprzez telefon, możemy mieć pewien problem z uregulowaniem rachunku.

Podpowiedź: Jeśli lubimy płacić kartami płatniczymi, warto to robić. Zawsze warto jednak mieć przy sobie pewną ilość gotówki, aby móc zapłacić nią w razie problemów z kartą. Gotówki nie musimy używać wcale i może pełnić ona jedynie funkcję zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi sytuacjami, które czasami mogą się przydarzyć. Noszenie banknotu stuzłotowego nie będzie również uciążliwe czy problematyczne, a w wielu sytuacjach kryzysowych pozwoli on pokryć cały rachunek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here