Od czego zacząć zawierając umowę na terminal płatniczy

Obsługa transakcji bezgotówkowych w Twojej firmie

Aktualnie firmy coraz częściej rozliczają się w formie bezgotówkowej, gdyż wiążę się to z wieloma zaletami np. oszczędność czasu, redukcja kosztów, kontrola nad transakcjami dodatkowo przyjmowanie transakcji bezgotówkowych wiążę się z wygodą dla klientów, którzy w co raz większej ilości preferują transakcję przy użyciu karty lub innych instrumentów płatniczych jak np. telefon czy blik.

Jak wprowadzić u siebie w sklepie płatność kartą?

Jak się okazuje nie jest to bardzo skomplikowane ponadto, w skrócie możemy powiedzieć, że taką czynność możemy ograniczyć do 2-3 kontaktów telefonicznych, które kończą się podpisaniem umowy. Na dzień dzisiejszy umowę można zawrzeć przez Internet jak również bezpośrednio z Przedstawicielem Handlowym lub w Banku gdzie prowadzimy rachunek. Jednak moim zdaniem nie ma się co sugerować przynależności rachunku do banku, gdyż w większości firm obsługujące transakcje kartą można podać jakiekolwiek konto – rachunek bankowy nie ma żadnego znaczenia. Środki zazwyczaj księgowane są od 24 h do 48 h w dni robocze na dowolne konto jakie zostanie podane. Ważniejszym aspektem jest wybranie korzystnego, opłacalnego dostawcę terminali płatniczych.

Zwrócić uwagę należy przede wszystkim na:
– koszty – zazwyczaj związane są ze stałym miesięcznym abonamentem oraz prowizją pobieraną od transakcji przyjmowanych bezgotówkowo
– oferta – najlepiej porównać oferty wielu firm, jednak ich analiza nie jest zawsze łatwa z tego względu, że nie wszyscy podają wysokość całkowitej prowizji. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na dodatkowe opłaty takie jak instalację terminala, opłata aktywacyjny czy opłata za fakturę.
– serwis – dobrze by było jakby firma z którą podpisujesz umowę na terminal płatniczy będzie posiadała na miejscu swojego serwisanta. Wyobraź sobie sytuację, że przyzwyczaiłeś swoich klientów do płatności kartą, nagle przychodzi dzień, w którym terminal płatniczy odmawia posłuszeństwa – masz awarię, która jest nie do naprawienia zdalnie. Wówczas tracisz klienta za klientem. Dodatkowo musisz odesłać zepsuty terminal płatniczy kurierem, po czym ktoś go musi naprawić i znów odesłać – okazuje się że przez tydzień nie masz terminala (czasem się zdarza że dłużej). Nie ma wielkiej tragedii jeśli masz w pobliżu bankomat, ale w większości przypadków go nie ma. Dodatkowo serwis najczęściej wliczony jest w cenę abonamentu, który jak się dobrze poszuka nie jest wygórowany. Pragnę uspokoić, że terminale płatnicze są bardzo mało awaryjnymi urządzeniami, a większość usterek serwisant w centrali jest w stanie naprawić zdalnie – łącząc się z urządzeniem.

 

Podsumowując jeśli myślisz poważnie o swoim biznesie to powinieneś wyposażyć go w terminal płatniczy, zwłaszcza, że aktualnie mamy dopłatę z Funduszu Polska Bezgotówkowa, gdzie do obrotu 100 000 zł w pierwszym roku jesteś zwolnionych z jakichkolwiek opłat. Dodatkowo są firmy, z którymi możesz zawrzeć umowę na czas dopłaty (czyli 12 mscy) i po tym możesz kontynuować współpracę na warunkach komercyjnych lub bezpłatnie zrezygnować. Jednak przed zawarciem umowy musisz się upewnić, że właśnie taką podpisujesz. Znam przypadki, gdzie firmy podpisują umowę na 3 a nawet 4 lata przyciągając klientów darmowym rokiem, a po tym okresie płacą wysokie rachunki za abonament i prowizję.